35 tips til å designe en bedre logo:

1. Forstå dine konkurrenter

Før du begynner å jobbe med et logo designkonsept, må du sørge for å studere målgruppen grundig. Spør kunden din om litt informasjon om deres konkurrenter for å komme i gang.

Sammenlign logoer i kundens konkurransesegment. Dette kan avsløre aktuelle merkevarekonvensjoner i markedssektoren, og kan noen ganger hjelpe prosessen din ved å spille på gjenkjenbare visuelle assosiasjoner.

Men husk at mange av verdens mest gjenkjennelige logotyper skiller seg ut spesielt fordi de tenker annerledes.

2. Spør de rette spørsmålene

Strategi blir en stadig viktigere del av merkevareprosessen. Hva dette betyr i praksis vil ofte avhenge av omfanget av prosjektet, men det hele starter ved å stille de rette spørsmålene om produktet bak merkevaren;

  • Hva er kjernen av din virksomhet eller ditt produkt? Hvordan ville du beskrive bedriftens tjenester og/eller produkter? Hvilket problem er det bedriften løser eller hvilket behov oppfylles for kundene?
  • Hva er motivasjonen bak å starte din virksomhet/organisasjon? Å kjenne til hva som driver bedriften kan gi viktig perspektiv som kan være viktig inspirasjon for utformingen av en logo.
  • Hva er bedriftens langsiktige mål? Jo mer du vet om ønsket retning for fremtiden til bedriften, desto mer vellykket blir din visuelle identitet. Din merkeidentitet bør være tidløs, ikke trendy.
  • Hvem er din målgruppe? Hvem er din ideelle kunde? Dette er tross alt den du ønsker å tekkes din virksomhet. Hvis du utformer logoen før du virkelig kjenner markedet du vil nå, kan det hende du må gjennom et redesign tidligere enn planlagt.
  • Hvem er bedriftens største konkurrenter? Hva får din bedriften til å skille seg ut fra dine konkurrenter? Ditt unike salgsprosjekt er det som faktisk gjør din tjeneste eller produkt forskjellig - hva du vil være kjent for.
  • Hvilket inntrykk tror du kundene har av din bedrift? Din merkevare er ditt ansikt utad i markedet. Å ha en formening om hvordan din målgruppe ser oppfatter bedriften din er viktig når du skaper din logo og profil.
  • Hvilket inntrykk og opplevelse ønsker du at kundene har? Din bedrifts profil bør fremkalle følelser hos dine kunder og blant din målgruppe. Branding handler om å skape den forbindelsen og følelsen. Så det er viktig å bestemme nøyaktig hva det er du vil at de skal føle, gjennom hele prosessen din har med bedriften. 
  • Er det en unik historie bak din bedrift eller firmanavn? Å kjenne historikken til din bedrift eller merkevare kan bidra til å gi en enestående vinkling på identiteten.
     
  • Har ditt firma noen eksisterende elementer, farger, skrifter som du vil bli overført til det nye merkevaren?
  • Hva vil du at din nye logo skal oppnå? Hva er de viktigste punktene i virksomheten din som logoen din bør formidle?
  • Har du noen spesielle bilder, symboler eller farger i tankene for logoen din? 
  • Har du bilder eller farger som du IKKE ønsker å bruke? Husk at dette ikke handler om personlige preferanser, men om hva som vil fungere med målgruppen din.
  • Hvilke adjektiver bør best beskrive din logo? Ved å beskrive din optimale logo med adjektiver kan gi en bedre forståelse av stilen du leter etter.
  • Hva er kjennetegnene eller kjerneverdiene til ditt firma som din logo skal formidle? Tenk på hvordan du vil at kundene skal føle hver gang de er i kontakt med virksomheten din.
  • Hvilke logoer/merker appellerer til deg og hvorfor? Er det noen logoer du ikke liker? Dette er subjektivt, men bidrar til å bestemme hvilken stil du synes best vil tiltrekke deg kunden.
  • Hvor skal logoen din brukes? Skal logoen kun brukes på nettet, eller vil den også bli brukt til skilting og og på trykk? Skal den sitte på produkter? Å vite dette på forhånd, kan hjelpe deg med å opprette den beste logoen for hvordan den skal vises.

3. Bli inspirert!

Inspirasjonen som setter igang strømmen av de kreative tanker kan komme fra hvor som helst.
Når man designer en logo, er en av de åpenbare inspirasjonskildene å kikke i de mange design-nettsteder som Logo Gala, Dribbble eller Deviant Art. Offline, ta en titt rundt deg og se om noe som trigger fantasien. Hvilket tema skal logoen dekke? Hva slags budskap skal logoen ha? Hvilken historie skal den formidle? Forestill deg hvilket medium eller miljø logoen skal brukes i.

4. Lær deg alt du kan om logoer!

En effektiv logo er unik, fornuftig, visuelt fristende og leverer den tiltenkte meldingen. I sin grunnleggende form er en godt designet logo en form for merkeidentitet. Uansett hvor intrikat eller tidkrevende designprosessen blir, bør sluttresultatet være enkelt å forstå, minneverdig, varig, allsidig og passende.

5. Utvikle din egen kreative prosess.

Hver designer har sin egen tilnærming, og det er sjeldent en lineær prosess. Men de fleste følger en grunnleggende plan. Denne består av følgende:

  1. Design brief - Start en dialog med kunden, definer oppgaven, og sørg for at du får all den informasjonen du trenger.
  2. Research - lær deg mer om bransjen eller nisjen, og om kundens historie og konkurrenter.
  3. Referanser - undersøk inspirasjon relatert til hva kunden trenger, og sett deg inn i tilhørende designtrender.
  4. Konseptstudier - jobb med skisser og utvikle logoen omkring den enkle briefen du har laget.
  5. Refleksjon - Ta en pause i prosessen så tanker og ideer får modnet litt.
  6. Presentasjon - velg et par designalternativer å vise klienten, få tilbakemeldinger og foreta eventuelle endringer til designen er fullført.
  7. Læringsfasen - gå gjennom erfaringene fra oppgaven, og ta med deg nyttig læring videre.

Med disse punktene kan du tilpasse en plan og metodikk som passer deg og dine kunder.

6. Finn din prismodell

"Hvor mye koster denne designjobben?" er uten tvil et av de vanligste spørsmålene før og underveis i et designprosjekt. Det er et spørsmål som er vanskelig å svare, siden hver klient har forskjellige behov og krav. Du trenger å lære forretningsmessige ferdigheter - spesielt hvis du er freelancer - og prise arbeidet ditt tilsvarende. Se på de ulike faktorene som er involvert i å designe en logo. Disse inkluderer antall konsepter å presentere, antall revisjoner som trengs, gjøre, mengden nødvendig research, og så videre.

Den beste måten å håndtere dette forretningsprosjektet på er å utarbeide et tilpasset tilbud for hver klient. Når du gjør det, lærer du hvordan du legger en økonomisk verdi på designene dine.

7. Lær av andre

Ved å forstå hvordan andre merker gjorde det til toppen, får du enorm innsikt i logo-produksjon som helhet. På et eller annet tidspunkt vil denne bevisstheten hjelpe deg med å bli bedre på det du gjør.
 

Tips og triks

8. Research hvem som er ditt publikum.

Å designe en logo handler ikke bare om å skape et tiltalende visuelt. Hovedmålet ditt er å bygge opp et merke. Du må også sette opp en kommunikasjonsstilling mellom selskapet og målgruppen. Derfor er markedsundersøkelse viktig. Det anbefales at du involverer klienten på dette stadiet siden du tar merke til at merkevaren kanskje ikke er den samme som deres. Det er kritisk at du er 100% klar på meldingen før du starter kreativprosessen.

9. Kast deg inn i merkevaren.

Før du gjør logoskisser, investere litt tid på å samle informasjon om klienten: hvem de er, hva de gjør, hvordan de jobber, og hva deres målmarked er. Undersøk tidligere versjoner av deres logo (hvis tilgjengelig), og tenk på oppgraderingene som trengs for å representere varemerket fullt ut. Deretter lage en liste over gjør og ikke gjør det som kunden trenger før du får ballen til å rulle.

10. Lagre alle skissene dine

Det er en vanlig praksis for designere å komme opp med en rekke skisser for et enkelt prosjekt. Selv om du er i stand til å fastslå tidlig på hvilken skisse som skal utvikles, ikke kaste de andre som de kan være verdifulle ressurser i fremtiden. Bare fordi de andre skissene ikke fungerte for en klient, betyr det ikke at de ikke vil funke for en annen. Gjenta dem når et nytt prosjekt kommer inn for å finne et frø av inspirasjon. Husk også at det kan være lurt å presentere alternativer til en kunde, og at man til og med aktivt kan guide deres beslutninger med alternativer - til en viss grad..

11. Utforsk nettet

Hvis du sliter med ideer eller konsepter, søk på søkeord knyttet til merkevaren online. Du kan også søke gjennom Google-bilder for visuelle inspirasjoner. Det finnes masse der ute om du bare søker riktig.

12. Lag tankekart og moodboard

Disse verktøyene bidrar til å filtrere ideene i hodet ditt, og blande ulike bilder og konsepter. Jobb med søkeord og ordalternativer for å samle inspirasjon ved hjelp av ulike kilder. Plasser dem i et stort moodboard for å se hvordan ideene og stilene fungerer sammen.

13. Riv ditt moodboard fra hverandre!

Dette er fortsettelsen på tipset over. Lag ditt moodbord med logoer knyttet til prosjektet ditt. Vurder hva som gjør dem effektive. Men etter det - riv moodboardet fra hverandre og bruk dine egne vurderinger som veiledning for å skape din egen unike kreasjon!

14. Dropp de åpenbare klisjéene

Hvert år omtrent kommer nye designtrender. Studer stilene - du kan til og med bruke noen av dem - men unngå kaste deg blindt på de siste motene hvis den "nye" ideen egentlig bare er en kopi av en gammel.

15. Gjør designen allsidig

Det hjelper godt å gjøre en logo allsidig for å sikre den en lang levetid. Hvis logoen ser bra ut på plakater, men forferdelig i nyhetsartikler, kan det begrense dens suksess. Spesielt nå, mer enn noengang før, når det er så mange medier den skal fungere i - med et vidt spekter av funksjoner, regler og behov. Vurder om det kan foreligge en egen utgave av logo for firkantformater feks.
Flerbruk, fleksibilitet og allsidighet spiller en stor rolle på hvordan du velger elementene i ditt design - farger, skrifter, layouter. Og "likes".

16. Bruk et rutenett for å lage et tidløst design

Når det gjelder å designe - spesielt ved hjelp av tradisjonelle teknikker - handler mye om rutenettet. Se feks på den ikoniske logoen til Shell, som ikke har endret seg meget siden lanseringen i 1971. Tenk balanse og symmetri, vertikalt og horisontalt. En logo trenger ikke være helt symmetrisk, men den bør heller ikke virke skjev eller ubalansert, det virker negativt inn på oppfattelsen av designet. Rutenettet hjelper med finne balanse, og å gjøre konstruksjonen mer sammensatt og tidløs.

17. Bruk blyant og papir

Selv med de tekniske skisseringsprogrammene som er tilgjengelige på nettet, er skisse med blyant og papir fortsatt den beste måten å spytte ut ideer på, og skape en god prosess. Å håndskisse dine ideer gjør at du kan eksperimentere fritt, raskt og effektivt. Det forhindrer deg i å bli opphengt i detaljer eller en software sine begrensninger.

Det spiller ingen rolle om skisseferdighetene dine er dårlige. Så lenge de illustrerer dine ideer riktig, er du på rett spor.

18. Konstruer vektorer!

Når du har skissert dine ideer, fortsett så til det mer tekniske aspektet av design. Den beste måten å spare tid og frustrasjon når du til slutt trenger å redigere ditt design, er å gjøre den vektorbasert. I denne prosessen er Illustrator din beste venn. Når du har vektorisert logoen din skikkelig, er det ingen grenser for hva du kan bruke den til uten å ofre kvalitet. De aller fleste profesjonelle behov vil kreve en vektorfil av en logo.

19. Velg skrifttypene nøye

Typografi er absolutt et nøkkelelement til en effektiv logo. I prinsippet er det to alternativer: Lag en tilpasset skrifttype eller bruk en standard. Hvis du lager din egen skrifttype, unngå å gjøre det for trendy. I stedet, hold det enkelt, lesbart og stilig. Du vil vel at den skal være varig og forbli evig klassisk?

20. Hold deg unna altfor fancy skrifttyper

Dette henger sammen med tipset over. Unngå fristelsen å pynte på logoen din ved å bruke fancy skrifttyper. Mange overdrevent kompliserte skrifttyper er overpyntede og kan raskt gjøre at en logo fremstår som svak. Hvis du sikter mot et profesjonelt, men unikt utseende, unngå disse skrifttypene til enhver pris.Se på de største varemerkene som finnes rundt omkring, og se på hvordan de stort sett har brukt enkle skrifttyper.

21. Ikke bruk mer enn to skrifttyper

Det vil naturligvis være unntak fra denne regelen. Men, som prinsipp, bruk ikke flere enn to skrifttyper dersom du vil at designet skal være tydelig, skarpt og rent.

22. Fortell en historie

Hvert design har en historie å fortelle, og logoer er ikke noe unntak. Hvis du ser en logo som bare står som et enkeltstående "kunstverk" eller en sporadisk sammensetning av linjer og tekst, vil du vanskelig kunne uttrykke meningen bak den.
Ideelt sett kan en god logo to historier: en som er åpenbar og en annen som er skjult.
Logoen bør gi assosiasjoner (dersom varemerket fordrer dette), enten direkte eller underbevisst, eller begge deler.

23. Tenk på plassen rundt logoen

De fleste varemerker krever en ekskluderingssone, altså området rundt logoen som ikke er ment å fylles av noe annet element, og skal stå tomt. Denne plassen tjener som beskyttelse mot integriteten til logoen. Når du designer, tenk på hvordan ekskluderingssonen fungerer og skal brukes.

24. Vurder å designe en aktiv logo

Hvis du bruker et element i logoen for å underlette eller forenkle den, vurder å legge litt bevegelse til det elementet. Denne "bevegelsen" handler ikke om å legge til animasjon, men mer av størrelse, plassering og rotasjon av elementene i designet. For eksempel vil en fisk komme i bevegelse hvis den illustreres "fanget" mitt i et hopp eller i en "svømmebevegelse".
I tillegg må du vurdere retningen til den tiltenkte bevegelsen.

25. Bruk kløkt og humor

Det er svært viktig at en logo designes slik at den blir gjenkjennbar i sin målgruppe - ellers fungerer den jo ikke til sitt formål.
Ved å bruke litt tid på å gjøre den smart, ved å bruke symbolikk eller en god stilisering, ved å legge inn et humoristisk innslag eller lignende kan hjelpe på dette.

FedEx-Logo.png

Som eksempel kan man bruke det negative rommet på en lur måte. Dette handler om å utnytte plass rundt eller i en logo for å skape et annet bilde eller objekt. Slik kan man oppnå to eller flere bilder samtidig, en glimrende måte å gi logoen et unikt utseende.
FedEx er viden kjent for sin bruk av det negative rommet mellem E og x i sin logo, som jo utformer en pil som peker fremover.

26. Forstår fargesirkelen

Fargehjul INNOFORM.jpg

For å kunne kombinere farger i en logo, og få fargene til å harmonere sammen, bør man kunne litt om fargeteori. Kjernen i fargeteori er fargehjulet - et viktig verktøy for fargekombinering, opprinnelig skissert av Sir Isaac Newton i 1666. Den vanligste versjonen har 12 farger, basert på "RYB" fargemodellen.

Her er de primære fargene rød, gul og blå, med de tre sekundære farger (grønn, oransje og lilla) opprettet ved å blande to primære farger. Til slutt blir seks tertiære farger opprettet ved å blande primære og sekundære farger.


 

Vil du lære mer om fargesirkelen, og mere til? Klikk deg gjerne inn på denne innføringen i fargeteori, fargesystemer, hvordan velge farger som harmonerer, og mye mer!

 

27. Tenk på toner i tillegg til farger

Toner er farge (kulør) innblandet med sjattering av grått. En effektiv logo fungerer i svart og hvitt og i farger. Dersom logoen din bruker farge for å uttrykke noe, bør du også vurdere den beste måten å vise logoens betydning når fargen er tatt bort, og den vises i gråtoner eller ren svart-hvitt. Noen ganger krever dette å endre kontrasten mellom de ulike elementene i designet slik at de fremdeles uttrykker samme melding når de er modellert i monotoner.

28. Hold deg oppdatert på trender

Å merke seg de gjeldende logotrender innebærer ikke at man blindt må følge dem. Og dersom du må bryte noen regler for å utvide dine designalternativer, for å optimalisere en trend - eller til og med starte en ny - trenger du også å kjenne til hvem og hva du står overfor.

29. KISS: Keep It Simple, Stupid

Dette er et godt prinsipp vi alle kan bruke mer i mange områder av livet vårt. Så også i design av en god logo. Hold designet enkelt og rent. Rendyrk historien og assosiasjonen. Stiliser symbolikken. Hvor enkel kan logoen være for å gi riktig budskap. Jobb med dette. Ikke pynt med unødvendige dikkedarer - du risikerer bare å forstyrre historien og inntrykket..
Tenk på om designet vil kunne fungere like godt i lite format i fotnoten på en nettside, som blåst opp digert på fronten av et bygg.

En fin måte å teste enkelheten på konseptet på er å fjerne elementer til du når inn til den grunnleggende formen. Vær brutal her. Er symbolikken fremdeles gjenkjennelig dersom du skisserer det raskt med et fåtall linjer? Hva er de mest unike, definerende funksjonene?
I det store og det hele er et logodesign mer minneverdig desto enklere det er utformet.

30. Øv hele tiden!

Hvis det bare er en ting du du skal ta med deg fra denne artikkelen, la det være dette.

 

Unngå disse klassiske feilene:

31. Å undervurdere valg og bruk av farger

Farger utgjør essensen av enhver visuell kunst. Alt for ofte undervurderer designere verdien av kløktig bruk av farger. Dette skyldes trolig misforståelsen at et "rent" design bare trenger innebærer sort og hvitt.

32. Å falle inn i den "hippe, kule, overdrivelse" fellen

Innovasjon er en fantastisk ting. På denne måten kan du finne måter å arbeide deg rundt det du har fra før, prøve ut ting og komme opp med knallideer for ditt design. Men alt har sine regler og begrensninger. Selv om dine innovative evner er uendelige, er gjennomføringen sjelden det.. Overdreven eksperimentering kan produsere en logo som er nydelig å se på, men som ikke er identifiserbar med selve merkevaren i det hele tatt.

33. Å undervurdere tilpasset typografi

Når det gjelder logo design, må skrifttyper være særegne. En tilpasset håndskrevet skrifttype er mer effektivt enn de fleste blendende skrifttyper som er lett tilgjengelig på nettet. Om ikke annet, kan det holde hermegåsene unna. Dessuten er skreddersydde skrifttyper mer identifiserbare i en logo enn en font lastet ned fra internett.

34. Å være forutsebar

Ditt design vil ikke skille seg ut fra mengden hvis det ser ut som det som allerede eksisterer andre steder. Forsøk å designe en logo som er noe nytt, men som likevel kan relateres. En god logo bør antyde noe: en historie, en følelse eller en handling.

35. Å tenke at alle designene dine er helt enestående

Greit nok å ha stor tiltro til dine evner, men å tenke at du står alene på toppen kategorien kan hindre deg i fylle ditt potensiale. Ditt beste er så bra ditt siste design var. Med den tanken i bakhodet, vil du stadig streve etter å vokse som designer, og det er viktig!


Nå har du fått en kort innføring om logodesign, kanskje hadde det vært lurt å få med seg en innføring i fargeteori, og lære om de ulike aspektene som er viktig å få med seg, når man skal både kommunisere om farger, og sette farger sammen som harmonere med hverandre? Ta en titt på denne introduksjonen i fargeteori da vel!